مدت زمان لازم برای یادگیری سبک‌های مختلف گیتار

شهریور / ۲۱

مدت زمان لازم برای یادگیری سبک‌های مختلف گیتار

/

یکی از ابتدایی‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از علاقه‌مندان به گیتار، این ساز محبوب، پیش می‌آید، این است که مدت زمان یادگیری گیتار چه قدر است؟ بسیاری از هنرجویان به دلیل شوق به یادگیری سریع، علاقه‌مند هستند که به سرعت این روند را طی کرده و به مراحل بالا برسند.

اولین نکته‌ای که در زمینه یادگیری این ساز باید یادآور شویم، این است که هیچ زمانی برای شروع دیر نیست. مهم‌ترین نکته در یادگیری پشت‌کار است و تمرین. در نتیحه اصلا لازم نیست بابت اینکه سن‌تان بالا رفته است یا مسائل این‌چنینی نگران باشید.

ساز زدن باید تبدیل به بخشی از سبک زندگی‌تان شود

در مورد مدت زمان یادگیری گیتار در ابتدا باید مشخص کنید که علاقه به یادگیری چه سبکی را دارید؟ چراکه هر سبکی مدت زمان مشخصی برای یادگیری و شروع دارد. از سوی دیگر یادگیری گیتار یعنی یادگیری حرکت‌های خاص دست و انگشت‌ها. چیزی شبیه به راه رفتن.  در واقع شما باید حافظه‌ی عضلانی خود را تقویت کنید. علاوه بر این حرکات، عضلات ریز و درشت دست نیز باید تقویت شوند. در نتیجه در اولین گام به یاد داشته باشید که سبک مورد نظر شما با مدت زمان یادگیری شما رابطه مستقیمی دارد. از سوی دیگر ساز زدن باید به صورت دائمی و همیشگی تکرار شود. بنابراین اگر وارد این راه شدید باید آن را به بخشی از سبک زندگیتان اضافه کنید.

زمان لازم برای یادگیری سبک‌های مختلف گیتار

به طور معمول اگر شما به صورت منظم و صحیح تمرین کنید می‌توانید در عرض دو سال سبک کلاسیک رادذ حد قابل‌قبولی بنوازید. البته منظور، نواختن در حد متوسط است. به تبع برای نواختن حرفه‌ای و در سطحی بالا، نیاز به زمان و تمرین بیشتری دارید.

برای نواختن در حد متوسطِ سبک پاپ شما نیاز به شش ماه زمان دارید و برای سبک فلامنکو نیز باید یک سال و نیم زمان بگذارید.

برای گیتار الکترونیک نیز بسته به تمرینات و پشت‌کار شما مدت زمان مشخصی برای رسیدن به مراحل مختلف وجود دارد:

 

  •  ۱ تا ۲ ماه : نواختن آهنگ‌های ساده ( نواختن چند آکورد ، آهنگ‌هایی که تغییر سیم در آن‌ها کم است )
  •  ۳ تا ۶ ماه : نواختن آهنگ‌های پیچیده‌تر که در آنها از تکنیک‌های نوازندگی نیز استفاده شده است. مثل چند hammer on و pull off ساده.
  •  ۱ سال : نواختن آهنگ‌های سطح متوسط  که شامل بسیاری از آهنگ‌های محبوب نوازندگان بزرگ نیز می شود. در این مقطع شما در اجرای آکوردهای باره‌دار به تسلط خوبی خواهید رسید.

 

·         ۲ سال : اگر تمرینات شما منظم باشد، بعد از دو سال تقریبا قادر خواهید بود تمام آهنگ‌های سبک مورد نظر خود را بنوازید.

نوازنده موفق از دل ماه‌ها تمرین بیرون می‌آید

در آخر باز هم تاکید می‌کنیم که رمز موفقیت در نواختن گیتار تمرین منظم است. بسیاری از هنرجویان تازه کار چند روز تمرین کرده و چند روز حتی به ساز خود سر هم نمی‌زنند. این پروسه کم‌کم هم باعث دلسردیشان می‌شود و هم روند پیشرفت و یادگیریشان را طولانی می‌کند. در نتیجه هر روز حتی به مدت کوتاه به تمرین بپردازید چراکه حتی که ساده‌ترین حرکات مثل تعویض چند آکورد ساده نیز به چند هفته تمرین احتیاج دارند.

دسته بندی ها:مقالات